Livet i Marseille

Heej! I höst åker jag iväg till Marseille för att göra min utlandstermin inom civilekonomprogrammet på SU! Så jag tänkte skriva lite allt möjligt i den här bloggen, så att ni där hemma kan följa mig i allt vad som händer här borta.

Nice!

Publicerad 2012-08-29 16:38:05 i Allmänt,

Igår kom vi fram till Nice, mysig stad, hotellet är helt ok och nära till stranden :) På matfronten har det tyvärr inte gått så bra första dagen... Vi kom fram vid två ungefär och tänkte efter vi landat på hotellet gå ut å äta lite sen lunch, men det gick ju inte så bra eftersom allt va stängt! även siesta i frankrike alltså! kanske man borde veta, men vi tänkte ju inte på det när vi va så hungriga. På kvällen ville vi iaf gå ut å äta på nån trevlig restaurang. Vi hade hittat en restaurang som rekommenderades av flera på forum osv. Saint Claire Fountain tror jag den hette. Det lät jättebra å mysigt mitt i gamla stan å hade specialerbjudande med en enkel trerätters för 15.90 euro. Gott å billigt stod det. Nu i efterhand förstår vi verkligen inte! Det började med en fisksoppa för mig, som såg ut som brunt sky utan nåt i.. smakade kräftsky ungefär. Men det gick ner. till varmrätt valde jag pommes frites med en köttbit. Lät ju gott, men pommes frites å kött var precis vad vi fick, och ingenting mer! Ingen sallad, ingen sås :/ Men vi va så hungrig så även det åt vi upp. Ingen av oss hade särskilt höga förväntningar på efterrätten, då jag å emelie hade valt glass. Men glassen var nog godast ändå, var en gbglass i bägare. Ja.. Mysigt var det ändå där!. Nu kan vi iaf tipsa om vart man INTE ska äta i Nice.

Idag har vi varit på stranden å solat! Ikväll hoppas vi på bättre tur på matfronten!

I'm on my way!

Publicerad 2012-08-28 22:59:44 i

Sitter just nu på planet till frankrike, Nice! ganska turbulent :/ men ska vara framma om ca 40 minuter! Trevligt med free wifi ombord iaf! :) häftig utsikt över alperna!

Hejdåkvällar!

Publicerad 2012-08-26 01:11:00 i Allmänt,

Nu är det inte lång tid kvar, å det blir nästan så att varje kväll så säger man hejdå till någon ny.. :/ i torsdags blev det hej då till hanni som kommer spendera sin termin i spanien, igår var det hejdå till alla i´"killgänget", idag karin å charlotte! å det bara fortsätter! men jag vet att tiden kommer gå jättefort, kanske för fort! å snart är vi alla tillsammans igen å firar nyår ;)

mysig kväll på fridays med charlotte karin å therese!

jag längtar nästan tills jag åker nu, då all packning å städning e klar å det blir semester i södra frankrike i några dagar!! behöver sol! sen börjar terminen på riktigt!!

4 DAGAR KVAR!

Publicerad 2012-08-24 13:21:00 i Allmänt,

Ja.. Om fyra dagar börjar äventyret till Frankrike, Marseille! Har nog inte riktigt förstått att jag ska åka än, att jag ska vara där hela hösten.. för är inte nervös eller nåt. Det kommer nog när jag sitter på flyget! Men jag tror att det kommer bli sjukt kul. Resan börjar med några dagars semester i bland annat Nice, Cannes, Monaco, kanske Italien m.m. tillsammans med Emelie och Karolina som jag känner sedan innan, och Moa hoppar på nånstans på vägen som jag inte känner än men snart :) Vi alla hamna på samma universitet i Marseille!

Det har varit sjukt mycket att göra inför resan, men mestadels för att jag samtidigt flyttar ut ur min lägenhet. flytta möbler, å det är ju otroligt vad man hinner samla på sig saker bara på några år. samtidigt har det varit massa papper å påskrifter att ordna.

Tidigare i sommar trodde vi att man antingen skulle få bo på Alotra eller Les Estudines, som är två campus nära skolan speciellt för utbytesstudenter. Men nej... skolan hörde aldrig av sig så efter mycket krångel har vi hittat ett boende mitt i Marseille, ett studentboende.. Mitt rum kommer vara ca 10-11 m2 stort :/ eller litet kanske man ska säga. (Om man jämför med lägenheten här i sthlm, 42 m2) Där ska det tydligen även finnas badrum och kokvrå... blir spännande att se hur det blir! Men iaf kul att bo med massa andra studenter! Man kommer väl ändå inte hänga på rummet hela tiden hoppas jag. Har hört att det är ca en timme till skolan, men å andra sidan är det bara några minuters promenad till shopping, restauranger, caféer å utelivet!

Det här är ingången till nya hemmet!

Vet inte jättemycket om skolan än, men jag har redan valt kurser och sett schemat. Har valt kurser så att jag kommer vara ledig fredag måndag, perfekt om man vill resa lite på helgerna. Kurserna jag valt är, Business Strategy, European and International Marketing, European Competition Law, Project Management, Marketing du Lux och Intermediate French! Fråga inte varför jag valde intermediate, haha! Har ju läst franska i högstadiet men det va ju ganska länge sen, men man måste ju våga satsa lite... :)
Vi får väl se hur det blir!

Det får vara allt för den här gången!