Livet i Marseille

Heej! I höst åker jag iväg till Marseille för att göra min utlandstermin inom civilekonomprogrammet på SU! Så jag tänkte skriva lite allt möjligt i den här bloggen, så att ni där hemma kan följa mig i allt vad som händer här borta.

First day of school!

Publicerad 2012-09-25 19:22:15 i Allmänt,

Efter att ha fått vara ledig så länge nu innan skolan börjat så kändes det lite surt att åka till skolan idag, man har väl blivit lite bortskämd :) men oxå kul på nåt sätt att äntligen få börja med det som man egentligen kom hit för. Idag hade jag två klasser, Business Strategy och European Competition Law. Lektionerna är 3 timmar långa med en liten kort rast på 15 min... Så det är ju inte direkt optimalt.. då man verkligen inte, iaf inte jag, orkar hålla sig koncentrad så länge! Men det gick ganska bra ändå, kanske för att det var första dagen.
 
Business Strategy kursen var ganska flummig, eller det var bara massa information men inte nån riktigt bra struktur på allt så man förstod inte riktigt hur allt hängde ihop. Samtidigt behövde man koncentrera sig på att förstå läraren som hade lite knagglig engelska. Det var ändå bra att det var lite som man kände igen från kurserna på SU så man förstod på det sättet lite mer vad han ville ha sagt. Det brukar iofs oftast vara så att man inte riktigt hänger med första lektionen å sen mot slutet så förstår man hur allt hänger ihop. Han sa också att man inte behöver komma ihåg exakt allt man säger.. det kommer alltså inte vara något prov på modeller eller nåt utan tentan kommer att vara ett case om ett riktigt företag som man ska göra en strategi för. Verkar inte heller vara så mkt läxor så det e ju skönt :)
 
European Competition Law var ganska kul faktiskt, eller det känns som om man kommer lära sig mycket vettigt i den klassen även om den kanske kommer vara rätt krävande, sjukt jobbigt att alla sitter å pratar på lektionerna bara.. jag satt längst fram å hade ändå svårt att höra vad läraren sa :/ känns ju inte så kul när det e obligatoriskt att vara där i 3 timmar å sen hör man ändå ingenting...
 
Imorn och på torsdag har jag oxå två lektioner! Jag, karolina och emelie har valt det ganska smart så att vi kommer vara lediga måndag och fredag varje vecka. Långhelg! :) Bra om man vill resa och när någon vill hälsa på!
 
Imorn kommer jag ha Marketing du Lux och Project Management, får se hur det blir! Hej så länge :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela