Livet i Marseille

Heej! I höst åker jag iväg till Marseille för att göra min utlandstermin inom civilekonomprogrammet på SU! Så jag tänkte skriva lite allt möjligt i den här bloggen, så att ni där hemma kan följa mig i allt vad som händer här borta.

Första dagarna och intrycken av Marseille!

Publicerad 2012-09-11 17:01:00 i Allmänt,

Nu ska jag försöka hinna skriva lite om mina första dagar och intryck av Marseille! Har varit mycket att göra så har inte hunnit skriva så mkt, men ska försöka bli bättre på det
 
Det har varit mycket packning att bära med sig hela semestern nu innan vi har kommit hit till Marseille. Vi alla har haft två stora väskor plus handbagage! Inte så roligt i Cannes då vi bodde på tredje våningen, och det verkar som att frankrike inte gillar hissar. Så vi har släpat allt upp och ner och på alla tåg.. folk har säkert skrattat åt oss när vi gått förbi, med all rätt ;) Men nu äntligen är vi framme på riktigt och inget mer bärande på ett bra tag! Bra träningen har det varit om inte annat!
 

4 personer.. 11 väskor!?


Taggade att komma till Marseille!

Efter har gått lite omvägar med packningen så hittade vi äntligen vår väg, Rue des Petites Maries.. en väldigt liten gränd som ligger mellan tågstationen och centrum. För varje ny väg vi gick kändes det som man kom till en ny kultur. Väldigt unikt för den här staden.
 
Det var roligt att äntligen komma till Marseille, för tråkigt nog har vi mest hört negativa saker om staden.. att den är smutsig och farlig osv.. så man hade ju skrämt upp sig och förväntat sig det allra värsta! Men som jag ser det är det som vilken annan storstad som helst! Visst är det lite skräpigt på gatorna, men än så länge har allt gått jättebra och det känns jättebra att vi bor här mitt i stan istället för ute vid campus. Vi bor bara 5 min att gå till Vieux Port (gamla hamnen) som kan sägas vara kärnan i stan. Nära till mataffärer, restauranger och shopping!
Själva studentboendet som vi bor på verkar helt ok. När vi först kom hit i fredags och såg rummen så kände man väl sådär... Det var inte städat.. det låg gamla använda lakan i sängen å min kyl var möglig... Karolina hade inte ens en fungerande toalett..! Men jag sa direkt till om kylen.. skulle inte kunna tänka mig att lägga in min mat där :/ vaktmästaren kom in och kolla och  sa "catastrophe!!", så han bar direkt ut den och kom några sekunder senare bärandes på en ny! som om dom hade kylar på lager!? Så nu har jag iaf en helt ny kyl :) Och vi har alla fått grovstäda våra små lägenheter.. på så sätt är det ju bra att det inte e så stort!
 

Så här såg det ut när jag kom! Inte jätteroligt..
 
Direkt på lördagen så åkte vi som sagt till IKEA! Åkte tunnelbana och buss tdit men tog taxi tillbaka då det blev en del shopping där :) Vi köpte allt som man kan tänkas behöva, köksgrejer, skrivbordslampa, kuddar osv. men också ljus, en liten matta å blommor för att göra det lite hemtrevligt. Köpte såklart även svensk lunch på IKEA när vi hade chansen, köttbullar och potatismos :)
 
alla fransmän åt dock köttbullarna med pommes frites och trodde väl dom åt svenskt!! förstår inte, usch!!
 
Så nu e det städat, nyinrett och fräsch! Så nu känns det faktiskt väldigt bra :)





Mitt lilla kök!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela